Veel ondernemers en bloggers denken ´als ik een interessant artikel schrijf en de juiste zoekwoorden gebruik, dan komen de mensen vanzelf.´. Dat klopt van geen kant. Ja, Google houdt van lange content, die rekening houdt met SEO, maar dat geeft je 0,0 garanties dat jij gevonden gaat worden op de eerste pagina. Voor je uren steekt in het schrijven van een artikel moet je weten wat de DA is van je concurrent en voor welke zoekwoorden hij ranked. DA? Ja, DA oftewel Domain Authority, is de koning in SEO. Het artikel van je concurrent mag dan nog zo slecht zijn, als het domein een grote autoriteit heeft gaat het je bloed, zweet en tranen kosten om met je artikel ook maar schijn van kans te maken op die eerste plaats.
Domain Authority, oftewel het gezag van het domein, is de manier van Google om in te schatten hoe leeswaardig en betrouwbaar de info is op een website. Dit wordt meestal op een schaal van 0-100 bepaald. De belangrijkste factor hierin is, hoeveel andere websites gaan linken naar dat domein, ook backlinks genaamd. Als jouw concurrent al een tijdje bezig is, en aan link building heeft gedaan zal hij een hoge DA hebben en zo veel makkelijker gevonden worden. Daarom is het van cruciaal belang om in een goed SEO onderzoek naar jouw zoekwoorden, ook te kijken welke zoekwoorden jouw concurrenten reeds gebruikten in hun artikelen. Zo kun je tijd en moeite besparen om eerst te ranken voor zoekwoorden die makkelijker zijn en zo toch op die befaamde eerste pagina terecht te komen. Moraal van het veraal: Werk slimmer niet harder. Een goed SEO onderzoek en kijken naar wat je concurrenten doen kan je uren werk besparen door te vermijden dat je je tijd verspilt aan artikelen die waarschijnlijk nooit gevonden gaan worden.